WERKEN MET HANDPOPPEN OP DE GROEP

Gepubliceerd op 29 april 2020 om 11:39

Het werken met handpoppen heeft veel voordelen als je met jonge kinderen werkt.

Zelf heb ik het als heel erg leuk ervaren om een handpop in te zetten in mijn werk. 

Ik gebruikte de handpoppen op verschillende manieren.

 

De handpop bij onzekere, verlegen kinderen, de handpop als voorbeeldfunctie 

Met een handpop kun je een voorbeeld creëren. De handpop kan als eerste een opdrachtje uitvoeren. Deze kan helemaal mis gaan, waardoor de kinderen ervaren dat zoiets kan gebeuren.

Zo laat ik de handpop bijvoorbeeld een bekertje water knoeien over zijn kleren... oeps! Je kunt als juf hier dan meteen losjes mee omgaan en er een grapje van maken. Hierdoor is er bij verlegen kinderen vaak direct wat spanning doorbroken.

De handpop kan als eerste de opdracht voordoen. Voor sommige kinderen is dit belangrijke visuele informatie over de opdracht. Kinderen met weinig taal kunnen nu de auditieve informatie koppelen aan de visuele informatie. Het helpt ook wederom de kinderen die niet zo goed durven. Dus… laat de handpop als eerste gaan met een spelletje of een opdrachtje in de kring!

 

De handpop inzetten tijdens spel

In het vrije spel kun je de handpop op verschillende manieren inzetten. Je kunt de kinderen die het moeilijk vinden om naast elkaar te spelen laten samenspelen met de handpop. Je kunt ze de vrije hand geven of zelf de handpop blijven bedienen. In het laatste geval kun je eerst een volgende houding aannemen. De handpop imiteert dan het kind. Dit is voor kinderen heel veilig en vaak geeft het ze ook plezier. Als dat goed gaat kun je dit gaan uitbouwen. Ik laat de handpop soms met een ideetje komen. De reactie van het kind geeft nuttige informatie. Is het kind flexibel en accepteert het deze inmenging? Of ontstaat er weerstand? Je kunt op deze manier op een speelse manier met het kind vaardigheden oefenen.

 

De handpop inzetten om thema-materiaal te introduceren

Wij gebruiken de handpop wekelijks met een taalles op de groep. Belangrijk is dat de persoon die met de handpop speelt, ook op dat moment de karakter van de handpop is. Je kan dus niet zelf tegen de handpop praten.

Tijdens dit taallesje komt de handpop binnen met een koffertje. Wat zit er vandaag in het koffertje? Heel voorzichtig maakt de handpop het koffertje open…. De spanning wordt hiermee opgebouwd waardoor je alle aandacht van de kinderen hebt!

Je kan verschillend materiaal in het koffertje doen, aangepast aan de themawoorden van die week. Een van de attributen die er bij mij standaard in zit, is een fotoboekje. Hierin zitten foto’s van de handpop samen met wat attributen. Je kan er dan een verhaal over vertellen wat je ( de handpop dus ) allemaal gedaan hebt.

Verder zitten er nog echte materialen in die je tijdens het aanbieden van de woorden ook heb gebruikt. De kinderen halen 1 voor 1 iets uit het koffertje en daar kan je samen over praten.

Als je werkt met kinderen met een taalachterstand of taalstoornis dan kun je in het koffertje soms een voorwerp stoppen van een paar thema’s geleden. Je kunt op die manier checken of de woorden die de kinderen toen hebben geleerd nog steeds aanwezig zijn.

 

De handpoppen van Sam en Mia

Wij hebben handpoppen van Sam en Mia ontwikkeld. De handpoppen zijn bijvoorbeeld in te zetten tijdens het voorlezen. Wanneer je wilt beginnen met voorlezen, is het belangrijk om alle kinderen gericht te krijgen op je boek. Kinderen kunnen het eerste stuk missen doordat zij nog met andere dingen bezig zijn. Dat is jammer want dan missen ze je intro of de eerste woorden van het boek en blijven ze achterlopen in je verhaal. Dit kan je ondervangen door eerst hun aandacht te vangen met de handpoppen van de hoofdpersonen. Je kan ze bijv. achter het boek uit laten komen, stiekem kijken en weer terug, de poppen kunnen even zwaaien naar de kinderen of even gek doen samen. Gegarandeerd succes voor het vangen van de aandacht. Vervolgens kan je beginnen met het voorlezen van het boek. Je kan de pop gebruiken om je verhaal te vertellen en uit te beelden.

De handpoppen kunnen op een later moment in de week nog eens terugkomen tijdens het aanbieden van je woorden uit het boek. Je kan ze gebruiken in je poppenkastspel of als introductie voor een spel met de woordkaarten van het boek. De poppen zijn herkenbaar en de link met je boek is snel gelegd.

Ook is de handpop van Sam bijzonder. Deze handpop heeft namelijk een cochleair implantaat. Voor peuters of kleuters met een cochleair implantaat is dit goed voor hun identiteitsontwikkeling. Ze zien dat er meer “mensen “ zijn met een cochleair implantaat.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.