WERKEN IN DE KRING

Gepubliceerd op 29 april 2020 om 11:50

 

Graag deel ik wat leuke tips en tricks met jullie over het onderdeel ‘de kring’

 

De ochtend start bijna altijd met een kringmoment waarop je het dagprogramma met de kinderen bespreekt.

Nu hebben jonge kinderen nog maar een hele korte concentratieboog, dus het is zaak om de kring kort en aantrekkelijk te maken!

Maar hoe doe je dat? 

 

Allereerst is het leuk en handig om de kring met een liedje te starten. Zo verwelkom je de kinderen en door deze structuur weten de kinderen al snel dat de kring begint. Er zijn diverse liedjes die aansluiten. Wat ik zelf fijn vind aan het ‘goedemorgen’-lied is dat ik er een verrassingselement in kan verwerken.

Dit doe je zo... de standaard tekst is;

 

‘Goedemorgen , Goedemorgen, Goedemorgen allemaal,’

‘Vandaag gaan wij weer.... en daar komt het, hier kun je de verrassing van de dag in verwerken door bijvoorbeeld te zingen; ‘Vandaag gaan wij weer spelen, KNIPPEN en drinken,’ of ‘spelen, GYMEN en drinken,'

Elke dag verwerk je het nieuwe element in je liedje en maak je het zo spannend. Het wordt nog leuker als je er een voorwerp (schaar, bal) bij pakt en deze verstopt onder een doek en op dat moment tijdens het zingen tevoorschijn haalt. 

De kinderen zijn nieuwsgierig en zullen zeker opletten wat er gaat komen.

 

Na dit lied wil je misschien aandacht vragen voor de dagritme kaartjes.

Bedenk wat je doel van de kring is met je groep. Is dat structuur en voorbereiden op wat gaat komen? Maak dan een spel van de dagritme kaartjes. Leg ze door de war op de grond en geef de kinderen een opdracht ‘ pak het kaartje van buitenspelen’ of.. ‘ wat doen we na het fruit eten?’

Als alles hangt kun je de kring afronden.

 

Als je doel met de kring anders ligt, bijvoorbeeld werken aan woordenschat, dan kun je in je groepsthema een korte activiteit aanbieden. Tips hierbij;

- maak het spannend, maak de kinderen nieuwsgierig 

- verwerk herhaling in je activiteit; gebruik dezelfde woorden hierbij en gebruik korte zinnen

- verwerk beweging in je activiteit, dit bevordert het opnemen van nieuwe informatie 

- geef veel complimenten

 

Als je het lastig vindt om iets te bedenken dan kun je denken aan het volgende, ik neem als voorbeeld het thema kleding;

 

- Leg kledingstukken door elkaar op de grond en leg bijbehorende plaatjes in een kastje met plankjes. Laat de kinderen 1 voor 1 kiezen en gebruik hierbij hetzelfde zinnetje “ wat kies jij?” Als de kinderen een kledingstuk hebben gepakt dan benoem je dit “ jij kiest voor de broek.” Vraag het kind waar de broek moet. Laat het kind zoeken en uiteindelijk matchen bij de kast. Geef het kind een compliment en herhaal “ Goed gedaan! De broek ligt nu in de kast,”

- Zet een wasrek met kleding in de kring en een wasmand. Geef de kinderen de opdracht iets te pakken “ pak de.... blauwe sokken! “ Laat ze deze in de wasmand stoppen. 

 

- Verstop kledingstukken door de groep. Laat dit gewoon zien aan de kinderen en benoem wat je doet. “ik leg de onderbroek onder deze auto.” “ ik leg deze jurk achter de prullenbak”. Geef vervolgens een kind de beurt om te gaan zoeken! Geef ze een compliment als ze het kledingstuk hebben gevonden

“Goed zeg! Het hemd lag onder de tafel!”

 

Dit zijn een paar voorbeelden maar er is natuurlijk van alles te verzinnen! 

 

Sluit de kring af door te kijken welke activiteit nu gepland staat. 

 

Heel veel succes!

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.